kisah kebetulan yang menarik

 Kebetulan 1

Pada tahun 1973, pelakon terkenal Anthony Hopkins dipilih untuk membintangi filem yang diadaptasi daripada novel George Feifer iaitu The Girl From Petrovka.
terkenal dengan watak-watak pembunuh bersiri
Bagi memudahkannya menjiwai watak, Hopkins mencari novel tersebut di toko-toko buku sepanjang Charing Cross Road, London, tetapi gagal menemuinya.
Setelah kecewa dan letih kerana berjalan berjam-jam lamanya, aktor tersebut pergi ke stesen kereta api bawah tanah di Leicester untuk pulang ke rumah. Alangkah terkejutnya Hopkins, bila melihat novel tersebut ada di atas kerusi stesen kereta api!
Dalam satu pertemuan antara Hopkins dan Feifer tidak lama kemudian, penulis tersebut memberitahu dia sendiri tidak memiliki walau senaskah novel yang ditulisnya itu.
Kata Feifer, naskah terakhir novelnya telah dipinjamkan kepada seorang kawan yang tinggal di kota London, malangnya telah dicuri semasa ditinggalkan dalam kereta.
Hopkins menunjukkan novel yang dijumpainya di stesen kereta api bawah tanah, yang kebetulan turut dibawa dalam pertemuan itu.
"Hey! Inilah novel saya yang hilang tu!" jerit Feifer sambil menunjukkan nota-nota yang ditulisnya pada ruang kosong di setiap halaman novel berkenaan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 Kebetulan 2
Pada tahun 1883, seorang lelaki bernama Henry Ziegland telah memutuskan hubungan dengan kekasihnya kerana menganggap wanita itu membawa sial dalam hidupnya.
Akibat kecewa dengan keputusan Henry Ziegland, kekasihnya telah membunuh diri. Kejadian itu menimbulkan kemarahan abang bekas kekasihnya lalu mengejar Ziegland dan menembaknya.
Peluru itu tepat mengenai bahagian pipi Ziegland dan dia jatuh terjelopok. Abang bekas kekasihnya yang menyangka Ziegland sudah mati, Bertindak menembak dirinya sendiri kerana takut.
Tetapi Ziegland sebenarnya belum mati. Peluru tersebut hanya menggores wajahnya dan peluru itu melekat di sebatang pokok. Ziegland yakin bahawa dia lelaki yang beruntung.
Beberapa tahun kemudian, Ziegland memutuskan untuk menebang pokok tersebut yang mana peluru yang mengenainya dahulu masih melekat di dalamnya. Tugas itu nampaknya sukar sehingga Ziegland memutuskan untuk menghancurkan pokok tersebut menggunakan bahan letupan.
Setelah dilekatkan bahan letupan sekitar pokok, Ziegland meletupkannya. Ketika meletup, ledakan tersebut telah melontarkan peluru yang tertanam di pokok tersebut tepat ke kepala Ziegland dan membunuhnya.

 ------------------------------------------------------------------------------------------------

  Kebetulan 3

gua kaya beb ha ha

Pada tahun 1858, seorang lelaki bernama Robert Fallon telah ditembak mati oleh kawan-kawannya ketika bermain poker.
Mereka menembak Fallon kerana mendakwa lelaki itu menang sebanyak 600 pound pada hari itu dengan cara menipu. Setelah Fallon mati, tiada seorang pun kawannya yang sanggup mengambil duit kemenangan Fallon. Bagi mereka duit tersebut sial.
Kemudian seorang lelaki muda sanggup menggantikan tempat Fallon dan mereka memberikan duit kemenangan Fallon kepadanya untuk depertaruhkan.
Tidak lama kemudian pihak polis tiba di tempat kejadian untuk menyiasat pembunuhan tersebut.
Pada masa yang sama lelaki yang telah menggantikan tempat Fallon itu telah menang sebanyak 2,200 pound.
Pihak polis kemudiannya meminta lelaki tadi menyerahkan wang sebanyak 600 pound yang dimenangi Fallon, kepada keturunannya. Menakjubkan, setelah disiasat rupa-rupanya lelaki tadi sebenarnya adalah anak kandung Fallon. Mereka telah berpisah selama tujuh tahun dan saling tidak mengenali!
Kisah menarik ini telah dicatatkan dalam Ripley's Giant Book of Believe It or Not.

Posted by Pak Ma'on on 8:24 PM